En bil hade varit nice

Jag brukar ju påtala devisen att det är bra att uppleva något nytt var dag. Relativt ofta lyckas jag leva upp till den, ialf när jag är ledig, men igår och idag har jag knappast gjort det. Jag har en hel del planer gällande ställen jag vill besöka, men det är lite knöligt utan bil. Idag tänkte jag åka till Västerås för att besöka domkyrkan, men jag upptäckte att det går guidade turer lite längre fram i sommar, så jag sköt upp det. Till Västerås är det lätt att ta sig med tåg från Sumpan, och det kostar ungefär 300 kr fram och tillbaka om en köper biljett samma dag. Inte så farligt, och tar inte så lång tid heller, men jag kommer bara till Västerås stad. Jag har lite tankar på att göra en lite längre resa med besök till Skultuna och Tidövägen, men det är svårt utan bil. Det är hit jag vill komma, det går bra att turista utan bil, men det tar längre tid och är krångligare. Andra utflykter jag vill göra är Uppsala slott, Gamla Uppsala och kanske Örbyhus slott. Det skulle kanske kunna gå att göra på en dag med bil, men svårt utan. Även utflykter till Tullgarn och Trosa har jag funderat på eller Nyköping och Sparreholm. Mycket hade gått att kombinera, men svårt utan bil. Just nu saknar jag alltså att äga en bil :-). Jag tror dock inte vi kommer att köpa någon :-).
 
Istället blev jag "fast" hemma idag. Såg klart några dokumentärserier som jag börjat på tidigare. I "Bilden av Hitler" får en följa Hitlers liv genom de foton och filmer som tagits på honom. Främst foton tagna av en herre vid namn Heinrich Hoffman. Jag tror jag skrivit om det förut, men relationen med Geli Raubal är minst sagt speciell. Något nytt, och kanske tragikomiskt, var att Hitler endast hade en testikel i pungen :-).
 
Jag såg även klart "Colosseums historia". En serie som jag började se för rätt länge sedan och där jag tror jag sett enskilda avsnitt tidigare. Det mest intressanta nu var väl Commodus. Han verkar ha varit rätt galen. Jag märker även att jag har lite svårt att hålla isär de olika kejsarna i Romarriket och komma ihåg vilka som levde när osv.
 
Det har även blivit en del annat, men det får räcka för nu :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0