One Day

...men först måste jag provtänka en aning om dödsolyckan på Södra Station i Örebro. Tre personer blev påkörda och dödade av tåget vid en övergång med ljud, ljus och grind. Jag har sannolikt gått över där hundratals gånger själv, men då fanns det inga ljussignaler, då var det främst en klocka som ringde när tågen kom som jag minns det. Många smet dock över ändå till lokförarnas förtret. Sikten är god, men står ett tåg i vägen kan det vara svårare att se om det kommer något annat tåg.
 
Hursomhelst, måste en gå över ett tågspår uppstår faror. Det har nu uppstått en fråga om ansvar. Det är klart att det hade gått att bygga en bro eller en tunnel. Det hade kanske varit rimligt att göra, men frågan är hur många faror vi bör bygga bort? En bro har förvisso också byggts, men inte för att gå mellan spåren. Jag kan inte minnas att olyckor har varit vanliga vid den här övergången, det har hänt tidigare, men jag minns inte att det någonsin hände när jag växte upp, och att det därmed pratades om det.
 
Jag lyckas inte landa i någon annan slutsats än att är det personliga ansvaret som brustit här. En måste förstå att det kan komma tåg vid en järnvägsövergång, speciellt när det finns grind, ljud och ljus. Om allt nu fungerat som det ska. Det är sorgligt när folk dör, men vi människor måste ta ansvar för oss själva.
 
Till något helt annat. Under den senaste veckan har vi sett Netflix-serien "One Day". Det är en brittisk serie baserad på en bok och följer en romans under typ 20 år. Den hade kunnat bli usel, men den är helt fantastisk. Det jag menar med usel är att de två personerna som romansen handlar om är för olika. Killen ser rätt bra ut medan tjejen är ganska ful. Hon är även "indier", vilket hon inte är i boken, så serien är som vanligt med Netflix med flera inkluderande på ett sätt som bara slår fel. Det spelar dock ingen roll här för de två huvudkaraktärerna är extremt välspelade och kemin mellan dem är fantastisk. Romansen känns verkligen. Även birollerna hanteras galant av skådespelarna. Det var länge sedan jag blev så positivt överraskad av en serie på Netflix. Det är väl för att den är brittisk kanske, men hursomhelst, fantastiskt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0