Alien

Vissa filmer tåls att ses flera gånger, och "Alien" är definitivt en sådan. Det har kommit en ny film i serien, vilket gjort att vi pratat lite om filmerna på jobbet osv. Det har gjort att jag fått ett intresse av att se filmerna igen. Jag har förvisso inte sett precis alla, men ändå, tanken är att se om de jag sett, och se de som jag inte har sett :-).
 
Filmerna har inte kommit i samma ordning som kronologin i själva filmerna. De senaste filmerna förefaller exempelvis utspela sig innan den första filmen, "Alien", eller precis efter.
 
Jag började ialf det här projektet med att se om den första filmen i serien, "Alien", från 1979. Sist jag såg den, såg jag den på en nedladdad DVD-skiva, men nu såg jag den genom Disney plus. Tiderna förändras, även om det nog bara var cirka fyra år sedan jag såg filmen sist. Första gången jag såg "Alien" var nog när jag bodde i Tybble runt 2008-2010.
 
Förutsättningarna när jag såg "Alien" nu var bra. Det hade börjat skymma ute och det var inga hack från DVD-uppspelningen, vilket det var sist. Förvisso fick jag inte igång ljudet från förstärkaren, utan ljudet fick gå genom TV:n. Det där har hänt förut, och jag förstår aldrig riktigt varför...
 
"Alien" var en fantastisk film även den här gången. Något jag tänkte på nu, och som jag inte tror jag reflekterat över förut, är hur lättsamt seriös filmen är. Det är ett gäng arbetare i vuxen ålder som exempelvis pratar om att de borde få extra betalt och som även ger ett genuint intryck. De är inte heller onödigt vackra, vilket också ger ett intryck av realism. Det är även en stundtals sexig film, men det också på ett naturligt sätt. Åter igen, en riktigt bra film.
 
Nu är det snart lunch, och även om jag tränat och fixat lite, känns det bara som att jag hunnit med att sätta upp ett par hyllor under dagen :-). 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0