Anne Frank

Förra veckans läsning var "Anne Franks dagbok", en bok jag tänkt läsa i många år, men som aldrig blivit av förrän nu. Jag ältar det ofta, men det blir så mycket lättare med Kobon att beställa hem de böcker jag tycker jag borde läsa. Böckerna kommer på en gång, digitalt, och kostar inte heller så mycket.
 
För ganska exakt tio år sedan var jag utanför huset i Amsterdam där Anne Frank gömde sig under två år. Det är lätt att kolla upp, men som jag minns det är huset ett museum nuförtiden, men kön var antingen för lång, eller så fanns det inga biljetter kvar för dagen, så vi gick aldrig in.
 
En annan minnesbild gällande dagboken, och som fick rätt mycket uppmärksamhet, var när Rebecka Fallenkvist för ett par år sedan kommenterade att Anne Frank var "kåtheten själv". Nog att Anne Frank skriver en del om sin kropp och sina känslor, speciellt gällande en några år äldre pojke som gömmer sig i samma hus, men att hon skulle vara "kåtheten själv" är en extrem överdrift.
 
Jag upplevde "Anne Franks dagbok" som väldigt bra. En får en bra inblick hur det är att leva gömd som tonåring blandat med personliga betraktelser. Boken är förvånansvärt välskriven, nu läste jag den på svenska, så översättningen kan påverka, men Anne Frank framstår ändå som en klok ung tjej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0