Oldsberg

Nu har hösten börja smyga sig på, men jag ser fram emot den. Långa och mörka kvällar som är perfekta för filmtittning. Jag har rätt många filmer jag vill se, och film gör sig bäst i mörker.
 
Ikväll funderar jag på att gå och se The Soundtrack of Our Lives på Gröna Lund. Vi får se om jag kommer iväg :-).
 
Igår såg jag dokumentären i två delar om Ingvar Oldsberg. Kul att han lämnade efter sig ett uppdragsliknande spel till sin son och sina kompisar. Att han drack lite för mycket och eventuellt var en skit i vissa sammanhang var kanske inget nytt, men han förefaller ha varit en levnadsglad individ :-). Jag har ett minne från en tillställning i Hallsberg där han var speaker. Det var något kändislag som var i Hallsberg och spelade fotboll. Jag har för mig att jag var bollkalle. Oldsberg var speaker, och det var stort. Några bekanta hade dock försökt få hans autograf under själva tillställningen, och det hade han inte tyckt om. Inte så konstigt, men jag minns det som att vi då tyckte att han främst var en tjurig gubbe, och inte den roliga gubbe vi sett på TV. När jag såg dokumentären fick jag även minnesbilder från när jag var barn och jag och familjen kikade på hans talk-show. Det här med lördagsunderhållning framför TV:n var en stor grej då. ...och alla tittade också. Det är nog något som är svårt att föreställa sig för yngre, att typ hela befolkningen hade sett samma sak under helgen, och kunde prata om det på jobbet veckan efter. Det ledde nog till en sammanhållning som vi tappat idag.
 
Under helgen såg jag även "Det gröna flyget" från Dokument utifrån. Intressant att se att det går framåt med elflygplan, även om det förefaller vara långt kvar tills några större plan kan flyga några längre sträckor på el, men även vätgas verkar vara ett alternativ. Blir spännande att se vad som händer i framtiden.
 
Nu ska jag överväga med mig själv gällande kvällen :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0